Який насос краще обрати — сухого чи масляного типу?
Правильно підібраний вакуумний насос — це комплексне, багатогранне обладнання, яке звільнить вас не тільки від труднощів під час експлуатації. Воно збереже ваш спокій та звільнить вас від безглуздих грошових витрат.
На сучасному українському ринку побутового доїльного обладнання широко представлені сухі та масляні роторні вакуумні насоси. Крім наявності або відсутності системи мащення, вони суттєво відрізняються відношенням до повноцінності конструкції. Усі без винятку насоси, незалежно від того йде мова про сухий чи масляний насос, поділяють на повноцінні насоси, які мають закриту конструкцію, та неповноцінні (спрощеної конструкції) насоси відкритого типу з обмеженими можливостями.
Особливості конструкції масляних насосів:
- Масляний (повноцінний), або насоси закритої конструкції:
Оригінальна, повністю вітчизняна конструкція, яка зарекомендувала себе як довершений механізм. Вперше спроектовано та налагоджено випуск насосів подібної конструкції ще в 70-ті роки на території Радянського Союзу. Тобто надійність дійсно відповідає ДСТУ. Конструкція виявилася настільки вдалою, що на сьогоднішній день він випускається майже без змін.
- Повноцінна конструкція вакуумного насоса передбачає наявність передньої та задньої кришок насоса.
- На передній та задній кришках насосу є посадочні місця, в які встановлюються підшипники.
- На підшипниках, які встановлюються в передню та задню кришки насоса, обертається вал ротора. Напевне, ви вже зрозуміли, що завдяки цьому ротору, який обертається на підшипниках, вакуумний насос і кваліфікується як насос роторного типу.
- Незалежно від показників продуктивності чи типу вакуумного насоса (однаково — сухий чи масляний), повноцінний насос закритої конструкції завжди має чотири пластини. Ніколи не встановлюється дві пластини!
- Подача масла відбувається безпосередньо на підшипники, на яких обертається ротор вакуумного насоса, та пластини, які в нього встановлюються.
Фактично, такий насос завдяки системі безпосередньої подачі масла на підшипники може працювати необмежену кількість часу без зупинки. Чого не передбачає масляний насос з крапельною системою змащення. Крапельна система змащення характерна для масляних насосів відкритої (неповноцінної) конструкції.
- Масляний (неповноцінний, спрощений), або насоси відкритої конструкції:
Вітчизняний аналог, копія насоса турецького походження. Розроблений на базі сухого насоса відкритої (неповноцінної) конструкції. Завдяки спрощенню конструкції та виключення з її складу більше половини деталей, суттєво зменшено собівартість виробництва. Спрощення конструкції заощаджує кошти виробника, але це компенсується зменшенням надійності та збільшенням вартості майбутнього обслуговування. В свою чергу, обслуговування відбувається за рахунок кінцевого споживача. Тобто, за ваш рахунок.
- Один з критеріїв неповноцінності насоса відкритої конструкції — відсутність однієї з кришок вакуумного насоса. Насос не має кришки з того боку, який направлений на електромотор. Тому безпосередньо фланець електромотора, з якого виходить вал електродвигуна, виступає кришкою вакуумного насоса.
- На передній кришці насоса, яка присутня(!), немає посадочного місця, куди встановлюється підшипник. Відсутність посадочного місця у кришці зумовлена відсутністю підшипників у насосі загалом. Передня кришка насоса потрібна тільки для того, щоб під час роботи пластини не вилітали з ротора.
- Ротор вакуумного насоса втановлюється безпосередньо на вал електродвигуна.
- Масляні вакуумні насоси відкритої (неповноцінної) конструкції, як правило, передбачають установку тільки двох пластин. На теренах України майже не представлені масляні насоси відкритої конструкції на чотири пластини.
- Крапельна масляна система характерна тільки для неповноцінних насосів відкритої конструкції. Така система змащення передбачає подачу масла тільки на пластини насоса. Забезпечити подачу масла на підшипники електродвигуна неможливо і не потрібно, а підшипників у самому насосі немає.
- Сухий (повноцінний), або насоси закритої конструкції:
Спроектований в роки незалежності наприкінці 90-х років у Харкові. На початку 2000-х повністю відпрацьовано та налагоджено виробничу лінію. Сухий насос повноцінної (закритої) конструкції було розроблено на базі масляного насосу роторного типу радянського зразка. Тому загальні показники надійності насосу даної конструкції порівняно з сухим (неповноцінним, спрощеним) або насосом відкритої конструкції знаходяться на значно вищому рівні.
- Повноцінна конструкція вакуумного насоса передбачає наявність передньої та задньої кришок насоса.
- На передній та задній кришках насоса є посадочні місця, куди встановлюються підшипники.
- На підшипниках, які встановлюються в передню та задню кришки насоса, обертається вал ротора.
- Незалежно від показників продуктивності чи типу вакуумного насоса (однаково — сухий чи масляний). Повноцінний насос закритої конструкції завжди має чотири пластини. Ніколи не встановлюється дві пластини!
Завдяки підшипникам, на яких обертається ротор вакуумного насоса, та кришкам насоса, в яких зафіксовано ці підшипники, вдалося досягти автономності вакуумного насоса від двигуна. Що, в свою чергу, характеризується повною відсутністю навантаження на вал та деталі двигуна. Значною перевагою сухих насосів повноцінної закритої конструкції є те, що тепло, яке утворюється під час роботи вакуумного насоса, ніяким чином не передається до двигуна.
- Сухий (неповноцінний, спрощений), або насоси відкритої конструкції:
Копія насоса турецького виробництва. Завдяки спрощенню конструкції та виключення з її складу понад половини деталей дає змогу суттєво зменшити собівартість виробництва. Спрощення конструкції заощаджує кошти виробника, але це компенсується зменшенням надійності та збільшенням вартості майбутнього обслуговування. В свою чергу, обслуговування відбувається за рахунок кінцевого споживача. Тобто, за ваш рахунок.
- Один з критеріїв неповноцінності насоса відкритої конструкції — відсутність однієї з кришок вакуумного насоса. Насос не має кришки з того боку, який направлений на електромотор. Тому безпосередньо фланець електромотора, з якого виходить вал електродвигуна, виступає кришкою вакуумного насоса.
- На передній кришці насоса, яка присутня(!), немає посадочного місця, куди встановлюється підшипник. Відсутність посадочного місця у кришці зумовлена відсутністю підшипників у насосі загалом. Передня кришка насоса потрібна тільки для того, щоб під час роботи пластини не вилітали з ротора.
- Ротор вакуумного насоса втановлюється безпосередньо на вал електродвигуна.
- Сухі вакуумні насоси (неповноцінної) відкритої конструкції, як правило, передбачають установку тільки двох пластин.
Також є моделі і на чотири пластини, але кількість пластин не вирішує основної проблеми насосів подібної конструкції. А саме йде мова про ненадійність конструкції, для якої характерне перевантаження та перегрівання. Дана проблема полягає в прямій передачі крутного моменту від двигуна безпосередньо на ротор насоса. Виробники позбавили споживача будь-якої можливості окремої заміни двигуна або насосу, оскільки в разі поломки одного з вузлів окремо насос або двигун не продаються. Така конструкція є занадто дорогою в ремонті, що дозволяє віднести її до машин одноразового використання.